Wanneer je in de basisopleiding vertrouwend bent geraakt met het werken met Interactieve Zelf-Resonantie en met de meergenerationele psychotraumatologie waar deze werkwijze op is gebaseerd, kom je in de praktijk vaak in aanraking met een grotere diversiteit aan menselijke verlangens en levensopgaven. Wellicht ervaar je dan de behoefte aan verdere verdieping in de methode en verdere verfijning van je vak. De modules in de vervolgopleiding bieden je inzicht in complexere vragen en intrapsychische dynamieken en trainen je om daar in de praktijk mee te kunnen werken.

Jaartraining 1

Jaartraining 1 is een training van zes afzonderlijke themadagen, waarin per dag een onderwerp centraal staat, dat wordt uitgediept aan de hand van de theorie en werkwijze van de methode ‘interactieve zelf-resonantie’. De werkwijze is gebaseerd op Meergenerationele Psychotraumatologie (MPT) en de door dr. Franz Ruppert ontwikkelde methode IoPT.

Verdere informatie

Inhoud

Thema’s die aan de orde komen op de afzonderlijke dagen in Jaartraining 1 zijn:

  • verliestrauma en rouw
  • partnerrelaties
  • dader-slachtofferdynamieken
  • seksueel trauma
  • eetstoornissen
  • verslavingen

Doelgroep

Deze module van zes dagen (die alleen in zijn geheel gevolgd kan worden) is bestemd voor begeleiders die bij Interakt (tenminste) de opleiding Breek de Stilte 1, 2 en 3 hebben gevolgd (of op een andere wijze grondig kennis hebben genomen van de theorie en werkwijze van Franz Ruppert) en die zich het werken met interactieve zelf- resonantieprocessen waarbij gewerkt wordt met ‘de zin van verlangen’ verder eigen willen maken.

Vereiste IZR-vooropleiding

De volgende opleidingsmodules dienen alle met succes te zijn afgerond:

  • Breek de stilte 1
  • Breek de stilte 2
  • Breek de stilte 3

Let op: Schrijf je alleen in als je voldoet aan bovenstaande vooropleidingseisen. Mocht tijdens de opleiding blijken dat je daar niet aan voldoet dan heeft Interakt op elk moment het recht je (alsnog) de (verdere) deelname aan de opleiding te ontzeggen. Dit om de kwaliteit van de opleiding voor de overige deelnemers te kunnen waarborgen. Je hebt daarbij geen recht op restitutie van deelnamekosten en/of vergoeding van andere kosten.

Programma

Per trainingsdag zal een thema centraal staan. Elk thema zal praktisch en theoretisch benaderd worden vanuit de methodiek ‘interactieve zelf-resonantie’ en vanuit Meergenerationele Psychotraumatologie.

Per themadag zal steeds tenminste één plenaire interactief zelf-resonantieproces gedaan worden aan de hand van vragen van deelnemers die gerelateerd zijn aan het thema van de dag. Door loting zal bepaald worden wie bij het betreffende thema aan de beurt komt. Naast een theorieblok en het plenaire proces, zal er verder in kleine groepen gewerkt worden met ervaringsgerichte oefeningen en interactieve zelf-resonantie.

Tussen de trainingsdagen door komen deelnemers bijeen in oefengroepen. Voor deze bijeenkomsten worden heldere handreikingen en oefenmogelijkheden gegeven. Deelnemers ontvangen bij elke themadag deelnemersmateriaal met achtergrondinformatie en aanbevolen literatuur.

Doelstelling

In deze module:

  • breng je je professionele kennis en vaardigheden ten aanzien van de methode interactieve zelf-resonantie (werken met de zin van het verlangen) op een hoger niveau.
  • verdiep je je kennis van een aantal inhoudelijke thema’s (zie inhoud), door deze te bekijken vanuit de theorie en werkwijze van deze methode.
  • ontwikkel je je vermogen om te denken, waar te nemen, te analyseren en interveniëren, op basis van Meergenerationele Psychotraumatologie.
  • verfijn je je vermogen om te kunnen werken met de driedelige persoonlijkheidstructuur (gezond deel / traumadeel /overlevingsdeel) bij verschillende thema’s (zie inhoud).
  • maak je je het inzicht eigen in de verschillende soorten traumatiseringen en de specifiek voor deze traumatiseringen typerende overlevingsstrategieën en ben je in staat deze inzichten toe te passen in je werk.
  • voel je je als begeleider in toenemende mate competent om met complex traumatiseringen te werken en
  • wordt het uitnodigen van de autonomie van de cliënt, het laten ontvouwen van het autonome interactieve zelf-resonantieproces en het balanceren op de grens van terughouden en interveniëren tijdens het begeleidingsproces een natuurlijke toestand voor je.

Aanbevolen literatuur

  • Je cursusmateriaal van Breek de Stilte 1, 2 en 3 (Interakt) plus daarbij gegeven literatuursuggesties.
  • Bessel van der Kolk – Traumasporen.
  • Het Artikel Werken met interactieve zelf-resonantie. Op deze website te vinden onder Onze methode.
Op dit moment zijn er geen activiteiten ingepland.

Jaartraining 2

Ook Jaartraining 2 is een training van zes afzonderlijke themadagen, waarin per dag een onderwerp centraal staat, dat wordt uitgediept aan de hand van de theorie en werkwijze van de methode ‘interactieve zelf-resonantie’. De werkwijze is gebaseerd op Meergenerationele Psychotraumatologie (MPT) en de door dr. Franz Ruppert ontwikkelde methode IoPT.

Verdere informatie

Inhoud

Thema’s die aan de orde komen op de afzonderlijke dagen in Jaartraining 2 zijn:

  • angst
  • schuld en schaamte
  • depressie
  • borderline persoonlijkheidskenmerken en de achterliggende dynamieken
  • narcistische persoonlijkheidskenmerken en de achterliggende dynamieken
  • psychose

Doelgroep

Deze module van zes dagen (die alleen in zijn geheel gevolgd kan worden) is bestemd voor begeleiders die bij Interakt (tenminste) de opleiding Breek de Stilte 1, 2 en 3 , een Leertherapiecyclus en Jaartraining 1 hebben gevolgd (of op een andere wijze grondig kennis hebben genomen van de theorie en werkwijze van Franz Ruppert) en die zich het werken met interactieve zelf-resonantieprocessen waarbij gewerkt wordt met ‘de zin van verlangen’, verder eigen willen maken.

Vereiste IZR-vooropleiding

De volgende opleidingsmodules dienen alle met succes te zijn afgerond:

  • Breek de stilte 1
  • Breek de stilte 2
  • Breek de stilte 3
  • Leertherapie
  • Jaartraining 1

Let op: Schrijf je alleen in als je voldoet aan bovenstaande vooropleidingseisen. Mocht tijdens de opleiding blijken dat je daar niet aan voldoet dan heeft Interakt op elk moment het recht je (alsnog) de (verdere) deelname aan de opleiding te ontzeggen. Dit om de kwaliteit van de opleiding voor de overige deelnemers te kunnen waarborgen. Je hebt daarbij geen recht op restitutie van deelnamekosten en/of vergoeding van andere kosten.

Programma

Per trainingsdag zal een thema centraal staan. Elk thema zal praktisch en theoretisch benaderd worden vanuit de methodiek ‘interactieve zelf-resonantie’ en vanuit Meergenerationele Psychotraumatologie.

Per themadag zal steeds tenminste één plenair interactief zelf-resonantieproces gedaan worden aan de hand van vragen van deelnemers die gerelateerd zijn aan het thema van de dag. Door loting zal bepaald worden wie bij het betreffende thema aan de beurt komt. Naast een theorieblok en het plenaire proces, zal er verder in kleine groepen gewerkt worden met ervaringsgerichte oefeningen en interactieve zelf-resonantie.

Tussen de trainingsdagen door komen deelnemers bijeen in oefengroepen. Voor deze bijeenkomsten worden heldere handreikingen en oefenmogelijkheden gegeven. Deelnemers ontvangen bij elke themadag deelnemersmateriaal met achtergrondinformatie en aanbevolen literatuur.

Doelstelling

In deze module:

  • breng je je professionele kennis en vaardigheden ten aanzien van de methode interactieve zelf-resonantie (werken met de zin van het verlangen) op een hoger niveau.
  • verdiep je je kennis van een aantal inhoudelijke thema’s (zie inhoud), door deze te bekijken vanuit de theorie en werkwijze van deze methode.
  • ontwikkel je je vermogen om te denken, waar te nemen, te analyseren en interveniëren, op basis van Meergenerationele Psychotraumatologie, onder andere door het inbrengen van praktijkervaringen van deelnemers met de inhoudelijke thema’s.
  • verfijn je je vermogen om te kunnen werken met de driedelige persoonlijkheidstructuur (gezond deel / traumadeel /overlevingsdeel) bij verschillende thema’s (zie inhoud).
  • maak je je het inzicht eigen in de verschillende soorten traumatiseringen en de specifiek voor deze traumatiseringen typerende overlevingsstrategieën en ben je in staat deze inzichten toe te passen in je werk.
  • voel je je als begeleider in toenemende mate competent om met complexe problematiek te werken en
  • wordt het uitnodigen van de autonomie van de cliënt, het laten ontvouwen van het autonome interactieve zelf-resonantieproces en het balanceren op de grens van terughouden en interveniëren tijdens het begeleidingsproces een natuurlijke toestand voor je.

Aanbevolen literatuur

  • Je cursusmateriaal van Breek de Stilte 1, 2 en 3 (Interakt) plus daarbij gegeven literatuursuggesties.
  • Pat Ogden en Janina Fisher – Sensorimotor Psychotherapy.
  • Het Artikel Werken met interactieve zelf-resonantie. Op deze website te vinden onder Onze methode.
Op dit moment zijn er geen activiteiten ingepland.

Voortgezette begeleiders-vaardigheden (parallelmodule)

Een zeer intensieve training voor begeleiders van interactieve zelf-resonantieprocessen die hun vakmanschap willen verfijnen, hun kennis van het begeleidersvak willen verdiepen en met collega’s willen reflecteren op het het therapeutisch handelen binnen deze methode.

Verdere informatie

Inhoud

De inhoud van deze module staat niet vast, maar wordt gevormd aan de hand van de professionele doelen van de deelnemende begeleiders en de thema’s die achter de vragen van deelnemende cliënten schuil gaan. Het praktische werk (interactieve zelf-resonantieprocessen van de deelnemende cliënten) zal de gelegenheid bieden om inhoudelijke onderwerpen uit te diepen op het gebied van:

  • theorie en werkwijze bij de methode interactieve zelf-resonantie, waaronder het methodisch handelen, de begeleidersattitude en begeleidersvaardigheden,
  • meergenerationele psychotraumatologie,
  • trauma en traumaverwerking,
  • (getraumatiseerde) hechting,
  • IoPT van dr. Franz Ruppert

Doelgroep

Deze module van vier en halve dag is bestemd voor begeleiders die bij Interakt (tenminste) de opleiding Breek de Stilte 1, 2 en 3 en Jaartraining 1 hebben gevolgd (of op een andere wijze grondig kennis hebben genomen van de theorie en werkwijze van Franz Ruppert), die inmiddels zelf ervaring hebben met het begeleiden van interactieve zelf- resoanntieprocessen waarbij gewerkt wordt met ‘de zin van het en hun begeleidersvaardigheden m.b.t. deze methode verder willen verfijnen, verdiepen en aanscherpen.

Vereiste IZR-vooropleiding

De volgende opleidingsmodules dienen alle met succes te zijn afgerond:

  • Breek de stilte 1
  • Breek de stilte 2
  • Breek de stilte 3
  • Jaartraining 1

Let op: Schrijf je alleen in als je voldoet aan bovenstaande vooropleidingseisen. Mocht tijdens de opleiding blijken dat je daar niet aan voldoet dan heeft Interakt op elk moment het recht je (alsnog) de (verdere) deelname aan de opleiding te ontzeggen. Dit om de kwaliteit van de opleiding voor de overige deelnemers te kunnen waarborgen. Je hebt daarbij geen recht op restitutie van deelnamekosten en/of vergoeding van andere kosten.

Programma

In een vaste groep van maximaal 12 deelnemers doorlopen we het volgende programma: Tijdens de eerste ochtend bespreken we de organisatie, het gemeenschappelijk werkkader, de benodigde voorbereidingen en twee inhoudelijke thema’s (feedback en persoonlijke leerdoelen van de begeleiders) In de volgende twee blokken van ieder twee dagen begeleiden zes ‘actieve’ begeleiders ieder tweemaal een interactief zelf-resonantieproces bij een cliënt (in ieder blok éénmaal). De overige vijf ‘actieve begeleiders’ en de zes zogenaamde ‘mee-lerende’ opstellingsbegeleiders -die zelf geen opstelling begeleiden- zijn beschikbaar als resonantiepersonen, observeren, maken aantekeningen en geven na afloop feedback aan de begeleider.

  • De werkwijze, organisatie, en voorbereidingen worden doorgesproken in een aparte voorbereidende bijeenkomst van een halve dag.
  • Er wordt gewerkt met cliënten die in onderling overleg door de deelnemers of door Interakt worden uitgenodigd.
  • De cliënten zijn alleen aanwezig tijdens hun eigen resonantieproces. De nabespreking van het proces en de feedback voor de begeleider vinden na afloop plaats, zonder de aanwezigheid van de cliënt.

Er is ruime gelegenheid om na afloop van elke opstelling dieper in te gaan op de methodiek en de door de begeleider gemaakte afwegingen en keuzes. Ook krijgt de begeleider feedback m.b.t. zijn eigen leerdoelen. De nabespreking vindt plaats in een sfeer van samen ontdekkend leren. Omdat alle deelnemers tenminste het niveau van Jaartraining 1 hebben en inmiddels al praktijkervaring hebben met deze methode, kunnen de nabesprekingen veel diepgang krijgen.

Doelstelling

Tijdens de module Voortgezette begeleidersvaardigheden heb je de gelegenheid tot:

  • Het verfijnen, verdiepen en aanscherpen van je eigen begeleidersvaardigheden, met betrekking tot vooraf door jezelf gestelde doelen, door middel van
  • het begeleiden van 2 interactieve zelf-resonantieprocessen van 2 verschillende cliënten, waarop je feedback ontvangt van je collega’s m.b.t. je eigen leerdoelen en waar gewenst en van toepassing feedback op je mogelijke blinde vlekken als begeleider.
  • Het uitbreiden van je kennis en ervaring m.b.t. tot deze methode en het verdiepen van je inzicht in voorkomende clientenproblematiek, vanuit de ervaring die je tijdesn deze module opdoet met de volgende posities:
    • als resonantiepersoon in het proces van cliënten
    • als toeschouwend deelnemer
    • als professional die reflecteert op het proces van de cliënt, op het verloop van het methodische proces en op het handelen van collega-begeleiders
    • als professioneel begeleider die een interactiefzelf-resonatieproces begeleidt en reflecteert op zijn eigen aanwezigheid en handelen als begeleider.

Aanbevolen literatuur

  • Je cursusmateriaal van Breek de Stilte 1, 2 en 3 en van de Jaartraining (Interakt) plus daarbij gegeven literatuursuggesties
  • Franz Ruppert – IoPT: filmpjes en presentaties waarvan je een lijst wordt overhandigd tijdens de eerste ochtend.
  • Het Artikel Werken met interactieve zelf-resonantie. Op deze website te vinden onder Onze methode.
Op dit moment zijn er geen activiteiten ingepland.

Heel de vrouw (parallelmodule)

Specialisatie-opleiding voor IZR-hulpverlening aan volwassen vrouwen met seksueel trauma.

Verdere informatie

Deze opleiding geeft je de gelegenheid je te specialiseren in het werken met seksueel getraumatiseerde vrouwen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om vrouwen die seksueel geweld hebben meegemaakt, opgegroeid zijn bij seksueel getraumatiseerde ouders, die ingrijpende medische behandelingen (inclusief bevallingen) moesten ondergaan waardoor hun seksualiteit werd geschonden, die blootgesteld zijn geweest aan opvoedingspraktijken die hen beperkten in hun seksuele ontwikkeling.

Doel van deze specialisatie-opleiding

Na het succesvol voltooien van deze opleiding ben je toegerust om in individuele setting te werken met vrouwen met een seksueel trauma. Bovendien heb je aan het eind van de opleiding een eigen meerdaagse workshop ontwikkeld voor deze doelgroep en beschik je over de kennis, vaardigheden en attitude om deze ook daadwerkelijk te gaan geven. Je werkwijze en programma zijn gebaseerd op de methode Interactieve Zelf-Resonantie (IZR), die zijn wortels vindt in het werk van de Duitse psychotherapeut dr. Franz Ruppert (IoPT).

Waarom deze opleiding

Ons werk met seksueel getraumatiseerde vrouwen liet ons het volgende zien: veel vaker dan wordt gedacht zoeken deze vrouwen soms jarenlang naar een veilige, stabiele, behoedzame en vooral nìet bange therapeut die hen helpt om hun ervaringen te verwerken. Velen van hen verlangen zichzelf op de diepe laag waar dit trauma in hen ligt opgeslagen eindelijk te bevrijden van een aanwezige last of geheim. De openleggende IZR-methode blijkt daarvoor bijzonder geschikt. Er is dan ook veel belangstelling voor onze training Geschonden seksualiteit – gezonde seksualiteit die vanaf het moment dat we daar in 2018 mee begonnen steevast wachtlijsten kent. Met deze opleiding beogen we dat er verspreid door het land steeds meer plaatsen komen waar vrouwen begeleiding kunnen vinden om zichzelf met behulp van deze methode te helen na seksueel trauma.

Inhoud

Het werken met een zo kwetsbaar onderwerp als seksueel trauma bij vrouwen vraagt inhoudelijke deskundigheid van de begeleider. De volgende onderwerpen maken daarom deel uit van de training:

    • Hechting en intimiteit – de ontwikkeling van een gezond lichaams- en ik-besef
    • Gezond lichaams- en ik-besef als voorwaarde voor het ontwikkelen van een gezonde seksualiteit.
    • Vrouwelijke seksualiteit en het vrouwenlichaam
    • Trauma en de gevolgen van trauma voor de identiteitsontwikkeling en de ontwikkeling van de seksualiteit
    • Dader – slachtofferdynamieken en de herkenning daarvan m.b.t. seksueel trauma.
    • Angst, schuld en schaamte in relatie tot seksueel trauma
    • Ontkenning, zwijgen, geheimhouden, herkenning, erkenning
    • Contact met daders: verbreken – vermijden – herstellen?
    • Langdurige gevolgen van seksueel trauma voor overige levensgebieden, waaronder intieme relaties en het moederschap
    • Gevolgen voor volgende generaties (dochters en zonen, w.o. verbod op vrouwelijk gedrag, verbod op man worden)
    • Herstel van contact met het zelf, de eigen wijsheid, het lichaam, de vrouwelijkheid en de vrouwelijke seksualiteit
    • Herstel van waardigheid
    • Van overleven naar leven, van leven naar het leven vieren

    Het werken met deze thema’s in groepen en in individueel werk vraagt van een begeleider bepaalde vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Het vraagt ook dat de begeleider zelf deze thema’s in haar eigen leven heeft verkend. Daarom bestaat de opleiding voor een belangrijk gedeelte uit zelfreflectie, attitude- en vaardigheidstraining. Wie deelneemt aan deze training moet in figuurlijke zin zelf ook ‘met de billen bloot’.

    Werkwijze

    Tijdens de training vindt kennisoverdracht plaats door middel van inhoudelijke presentaties, het kijken naar en bespreken van fragmenten uit documentaires en films en literatuurstudie. Verwerking daarvan gebeurt door creatieve en schriftelijke opdrachten die de cursist zowel individueel als in peergroups uitvoert. Vaardigheden en attitude worden getraind door oefeningen in subgroepen en door resonantie-processen in de plenaire groep.

    Ondersteuning tijdens de opleiding

    Deelnemers kunnen lid worden van een besloten Facebookgroep, waar vragen over huiswerkopdrachten, ervaringen en literatuur- en documentairetips kunnen worden gedeeld, bedoeld om elkaar gedurende het opleidingsjaar support te geven. Tussen de opleidingsblokken in is het op deze manier gemakkelijk om met elkaar contact te blijven houden.
    Waar deelnemers getriggered worden in eigen onverwerkt seksueel trauma kunnen zij extra individuele sessie’s nodig hebben om hun eigen trauma’s nader uit te werken met behulp van de aangeboden methode. Daarover kunnen deelnemers overleg plegen met de opleiders. Deze extra individuele sessies maken geen deel uit van de opleiding.

    Tijdsinvestering

    Naast de vijf opleidingsblokken van twee dagen (totaal 10 dagen) komen deelnemers maandelijks tenminste één dagdeel samen in subgroepen om opdrachten uit te voeren en m.b.v. resonantie-processen aan hun eigen ontwikkeling te werken. Daarnaast is er wekelijks 2-4 uur nodig voor literatuurstudie en het uitwerken van opdrachten.

    Doelgroep

    Deze opleiding is bedoeld voor vrouwen die graag op een diepere laag willen leren werken met seksueel getraumatiseerde vrouwen. Deelnemers dienen ten minste de IZR-basismodules Breek de Stilte 1, 2, 3 (9 dagen) te hebben gevolgd bij Interakt of de IoPT-basisopleiding (9 dagen) te hebben gevolgd bij Licht & de Boer of een IoPT-training te hebben gevolgd bij Franz Ruppert of Vivian Broughton van tenminste 9 dagen.

    Vereiste IZR-vooropleiding

    De volgende opleidingsmodules dienen alle met succes te zijn afgerond:

    • Breek de stilte 1
    • Breek de stilte 2
    • Breek de stilte 3
    • of IoPT-basisopleiding (9 dagen) Licht & de Boer
    • of IoPT-training Franz Ruppert of Vivian Broughton (tenminste 9 dagen)

    Let op: Schrijf je alleen in als je voldoet aan bovenstaande vooropleidingseisen. Mocht tijdens de opleiding blijken dat je daar niet aan voldoet dan heeft Interakt op elk moment het recht je (alsnog) de (verdere) deelname aan de opleiding te ontzeggen. Dit om de kwaliteit van de opleiding voor de overige deelnemers te kunnen waarborgen. Je hebt daarbij geen recht op restitutie van deelnamekosten en/of vergoeding van andere kosten.

    Trainers

    Machteld Licht (Licht & de Boer) en Margriet Wentink (Interakt)
    Machteld en Margriet ontwikkelden samen de training ‘geschonden seksualiteit-gezonde seksualiteit’ die zij vanaf 2018 meerdere keren per jaar aanbieden. Vanaf het begin bestaan er voor deze trainingen wachtlijsten.
    Zij zijn beiden opgeleid in het werk van dr. Franz Ruppert en begeleiden in hun eigen praktijk en opleidingscentrum mannen en vrouwen met uiteenlopend trauma, waaronder seksueel trauma.

    Certificatie

    Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname bij:

    • 100% aanwezigheid, blijkend uit een presentielijst
    • voltooiing van (huiswerk)opdrachten, blijkend uit de ingeleverde opdrachten
    • aantoonbare deelname aan oefengroepen, blijkend uit een presentielijst
    • literatuurstudie, blijkend uit (huiswerk)opdrachten,
    • voldoende integratie van de in de opleiding aangeboden stof, blijkend deelname aan alle activiteiten tijdens het evaluatie- en integratieblok

    Accreditatie

    Voor deze opleiding wordt accreditatie aangevraagd bij de SKB en NVPA.

    Support na de opleiding

    Deelnemers die na de succesvolle voltooiing van de opleiding zelf groepen gaan aanbieden elders in het land, kunnen rekenen op de support van de opleiders. In welke vorm dat zal zijn zal gedurende het opleidingsjaar afgestemd worden met de cursisten, afhankelijk van de behoefte.

    Verplichte literatuur

    • Judith Herman Lewis – Trauma en Herstel
    • Franz Ruppert – Liebe, Lust und Trauma (NL versie wordt in 2020 verwacht)
    • Agnes Minnen – Verlamd door Angst

    Een uitgebreidere lijst met aanbevolen literatuur, artikelen en documentaires wordt tijdens de opleiding uitgereikt.

Op dit moment zijn er geen activiteiten ingepland.