Sint Walburgstraat 10
4001 MD Tiel
Breek de stilte 1 • 19 t/m 21-9-2022
€ 795,00
Data en tijden
Maandag 19, dinsdag 20 en woensdag 21 september
10.00 – 17.30 uur
Ontvangst vanaf 09.30 uur
Locatie
Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD Tiel
Kosten
€ 795,00 incl. btw
Inclusief koffie, thee, water, lunches
Accreditatie
- NBVH – 18 punten
- SKB – 2,3 EC’s
- FVB – 36 punten
Trainers
Nog plaatsen beschikbaar
Beschrijving
Inhoud
In deze training leer je de theoretische en praktische basis kennen van het werken met Interactieve Zelf-Resonantie, die zijn oorsprong vindt in de door dr. Franz Ruppert ontwikkelde psychotraumatologie (IoPT). Je werkt met de volgende onderdelen:
- Trauma, psychotrauma (=psychische verwonding) en hechting
- Wat is trauma?
- Het proces van traumatisering en de gevolgen daarvan voor de psychische, emotionele, fysieke en relationele gezondheid.
- Trauma, innerlijke verdeeldheid en identiteitsontwikkeling.
- De gevolgen van traumatisering voor hechtingsrelaties en daarmee voor volgende generaties: een meergenerationele benadering.
- Trauma, destructieve en constructieve emoties zoals blijdschap, angst, boosheid, pijn, verdriet.
- Herstel
- Natuurlijk herstel en herstel bevorderende omstandigheden.
- Autonomiebevordering en herstel van zeggenschap over het eigen leven.
- Als herstellen niet vanzelf gaat…
- Interactieve zelf-resonantie als herstelmethode: een theoretische basis met ‘practice based evidence’
- Het driedelig traumamodel van dr. Franz Ruppert als het basismodel van deze methode: traumadelen, overlevingsdelen en gezonde delen.
- De verschillende soorten traumatiseringen en hun kenmerken, volgens de indeling van Ruppert door de jaren heen.
- Het verlangen van de cliënt als vertrekpunt en contract: expliciete en impliciete grenzen.
- Werken met ‘de zin van het verlangen – woord voor woord’.
- Interactieve zelf-resonantie als spiegel van het innerlijke landschap van de cliënt.
Doelgroep
Je kunt deelnemen als je beroepsmatig of als vrijwilliger werkzaam bent in een op zorg en welzijn gerichte beroepsgroep en daarvoor een hogere beroepsopleiding volgde. Bijvoorbeeld (psycho)therapie, (ortho) pedagogiek, maatschappelijk werk, onderwijs, coaching, (geestelijke) gezondheidszorg, jeugdzorg, politie, vluchtelingenhulp, rouwbegeleiding, palliatieve zorg, uitvaartzorg etc. Bij twijfel over of je tot de doelgroep behoort, kun je altijd contact met ons opnemen.
Programma
Het gebruik van de methode wordt in een afwisselend programma stap voor stap gedemonstreerd, toegelicht, theoretisch onderbouwd en geoefend in subgroepen door middel van kleine opdrachten. Op laagdrempelige wijze vinden aan het eind van de training korte speelse activiteiten plaats om je kennis en integratie van de verplichte literatuur te toetsen.
Doelstelling
Aan het einde van deze training:
- Herken je de samenhang tussen de vragen, verlangens en symptomen waarmee je cliënten bij je komen en mogelijke gevolgen van traumatisering.
- Weet je wat natuurlijk herstel kan bevorderen en hoe je daarbij de methode effectief kunt benutten.
- Beschik je over mogelijkheden om zowel je eigen gedrag, gevoelens en gedachten, als dat van anderen te gaan herkennen als uitingen van gezonde delen, trauma delen, overlevingsdelen.
- Kun je de basistheorie die ten grondslag ligt aan deze werkwijze toepassen in je eigen werksituatie.
- Heb je ‘aan den lijve’ ervaren wat deze methode kan betekenen voor vragen en verlangens van jezelf en anderen, zodat je de waarde ervan kunt vertalen naar je eigen doelgroep.
- Heb je ervaren hoe interactieve zelfresonantie de innerlijke dynamiek van mensen kan spiegelen, en helderheid kan scheppen in – soms complexe – vraagstukken.
- Beschik je over studie- en oefensuggesties in een handige cursusmap, waarmee je je eigen kennis en vaardigheden verder kunt trainen.
Verplichte literatuur
- Margriet Wentink – Je verlangen – dwaallicht of kompas (Eeserveen 2014)
- Franz Ruppert – Symbiose en Autonomie (Eeserveen 2010)
- Het Artikel Werken met interactieve zelf-resonantie. Op deze website te vinden onder Onze methode.
Accreditatie
- Nederlandse Beroepsvereniging van Hypnotherapeuten – NBVH – 18 punten
- Stichting Keurmerk Beroepsscholingen in de Psychosociale Complementaire Gezondheidszorg – SKB – 2,3 EC’s
- Register Vaktherapie, Federatie Vaktherapeutische Beroepen – FVB – 36 punten