18 maart 2020 10:00 - 19 maart 2020 18:00 Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD
Tiel

Masterclass traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs • 18 en 19-3-2020

Op weg naar vitale onderwijsprofessionals en schoolorganisaties
Uitsluitend in te schrijven via website hetonderwijs.org

Data en tijden

Woensdag 18 en donderdag 19 maart
10.00 – 18.00 uur
Ontvangst vanaf 09.30 uur

Locatie

Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD Tiel

Kosten

€ 795,00 excl. btw. Kom je samen met een collega, dan betaal je elk € 750,00 excl. btw
Inclusief koffie, thee, water en lunches

Trainers

Margriet Wentink en Philippe Bailleur

Categorie:

Beschrijving

Leerlingen een omgeving bieden waar zij kunnen leren, floreren en volwassen kunnen worden. Ook wanneer zich schokkende gebeurtenissen voordoen. Dat vraagt om een veilige bedding, gevormd door onderwijsprofessionals die zichzelf goed kennen en in staat zijn pijn te herkennen en op te vangen: van zichzelf, van hun leerlingen en collega’s en in de ruimere context van de organisatie. En het vraagt om systeembewustzijn binnen de school ten aanzien van de eigen hoogte- en dieptepunten in de geschiedenis van de organisatie.
Vanuit deze gedachte nodigen Femmy Wolthuis en Sander Galjaard je van harte uit om samen met Margriet Wentink (trauma en persoonlijke ontwikkeling) en Philippe Bailleur (trauma in organisaties) deel te nemen aan een tweedaagse masterclass ‘traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs’.

In deze masterclass komen beide facetten van trauma naar voren: trauma vanuit het perspectief van de individuele professional én vanuit het perspectief van de organisatie. De houding van individuele professionals bij schokkende gebeurtenissen en de organisatie met zijn systeemdynamiek en cultuur beïnvloeden elkaar. Zo is bijvoorbeeld een sfeer van wegkijken en zwijgen besmettelijk en kan zich razendsnel uitbreiden. Anderzijds is gezamenlijk onder ogen zien, benoemen, erkennen en aanvaarden enorm vitaliserend en verbindend. Wat kan de individuele professional daaraan bijdragen, wat kunnen het management en het team gezamenlijk doen en welke gezamenlijke visie op trauma en vitaliteit is daarvoor nodig? Met deze en andere vragen gaan we met elkaar aan de slag.

Wat levert deze masterclass je op

  • weten wat trauma is, op welke manier trauma onderwijsorganisaties kan treffen, kennen van de gevolgen van trauma voor het individu en de organisatie
  • gevoeligheid ontwikkelen voor het signaleren van trauma
  • herkennen van traumapatronen op individueel en organisatieniveau, zodat je adequaat kunt omgaan met trauma gerelateerde verschijnselen.
  • inzicht in herstelgericht omgaan met trauma, zodat je als professional beter in staat bent om vitale schoolorganisaties te creëren
  • een netwerk van mensen in het onderwijs die vanuit deze visie aan het onderwijs willen bijdragen, zodat we elkaar inspireren en samen leren ook na deze masterclass

Masterclass

De masterclass is een plek waar je je eigen meesterschap versterkt in het begeleiden van organisaties naar vitaliteit. Dat doe je door met en van elkaar te leren aan de hand van jouw eigen praktijk.
De begeleiders – Margriet Wentink en Philippe Bailleur- brengen hun expertise in. Daarnaast creëren zij een holding space voor het gezamenlijk exploreren van het thema trauma en vitaliserend handelen in het onderwijs. De masterclass vraagt de bereidheid om de zone van discomfort op te zoeken en daarbij jezelf op het spel te zetten.

Doelgroep

Bestuurders, leidinggevenden uit alle geledingen en HR-professionals in basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO en universiteit.

Masterclass traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs • 18 en 19-3-2020

Alle op dit moment ingeplande data voor Masterclass traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs

  • bekijk je nu
    Nieuw
    Masterclass traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs 18 maart 2020 10:00 - 19 maart 2020 18:00 Interakt
    Sint Walburgstraat 10
    4001 MD
    Tiel
Masterclass traumabewustzijn en vitaliserend handelen in het onderwijs • 18 en 19-3-2020