24 januari 2018 10:00 - 25 januari 2018 17:30 Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD
Tiel

Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele setting • 24 en 25-1

 345,00 incl. btw

Data en tijden

Woensdag 24 en donderdag 25 januari
10.00 – 17.30 uur
Ontvangst vanaf 09.30 uur

Locatie

Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD Tiel

Kosten

€ 345,00 incl. btw
Inclusief koffie, thee, water, lunches

Trainers

Margriet Wentink

>> verdere informatie >>

Volgeboekt

Had je graag willen deelnemen aan deze activiteit? Meld je dan aan voor onze wachtlijst, want het kan voorkomen dat een inschrijving wordt geannuleerd.
Wij nemen dan contact met je op zodra er een plaats voor je vrijkomt.
Categorie:

Beschrijving

22 november 2017 04:37
22 november 2017 04:37

Inhoud

In deze training komt de volgende inhoud aan bod:

  • De opbouwen van een kader voor je individuele begeleidingssetting waarin je werkt met de interactieve zelf-resonantie.
  • Het begeleidingsproces: aanvang – proceswerk – afronding.
  • Interventies: wat, wanneer en waarom (niet)?
  • Bevorderen van autonomie, narcistische valkuilen van de begeleider, contra-productieve afhankelijkheid, veiligheid voor de cliënt en de begeleider, zelfzorg van de begeleider, voorkomen van en omgaan met verstrikkingen.
  • Omgaan met regulatie en disregulatie van emoties van zowel de cliënt als de begeleider; passende interventies m.b.v. ‘the window of tolerance’.
  • De kunst van het (bijna) niets doen.
  • Mentaliseren, een kunst een kunde.
  • Het effectief benutten van de verschillende rollen die je hebt als begeleider: procesbegeleider, resonantiepersoon, vertrouwenspersoon en therapeut of coach.
  • Persoonlijke valkuilen van de begeleider.
  • Een handreiking voor succesvolle intervisie en verdere oefening met collega’s.

Doelgroep

Je kunt deelnemen als je de training Breek de Stilte 1 en 2 hebt gevolgd en met succes hebt afgerond en als je beroepsmatig of als vrijwilliger werkzaam bent in een op zorg- en welzijn gerichte beroepsgroep. Bijvoorbeeld onderwijs, coaching, (geestelijke) gezondheidszorg, jeugdzorg, politie, vluchtelingenhulp, palliatieve zorg, uitvaartzorg etc.

Programma

Kernachtige korte theoriegedeelten worden afgewisseld met praktische oefeningen die je uitvoert in subgroepen of individueel. Het gebruik van de methode in de individuele setting met de bijbehorende interventies wordt stap voor stap gedemonstreerd, toegelicht en geoefend.

Doelstelling

Aan het einde van de tweede dag ben je in staat om een interactief zelf-resonantieproces bij een van je collega-deelnemers te begeleiden. Doormiddel van oefeningen, nabesprekingen, zelfreflectie en feedback ben je je bewust van je mogelijkheden en van je ontwikkelpunten met betrekking tot het gebruik van deze methode in je eigen praktijksituatie. Je hebt handvaten om je zelf verder te ontwikkelen met behulp van collega’s / een intervisiegroep / supervisie / verdere scholing of leertherapie.

Aanbevolen literatuur

  • Je cursusmateriaal van Breek de Stilte 1 en 2 (Interakt)
  • Franz Ruppert et al. – Vroegkinderlijk trauma (Eeserveen 2014), hoofdstukken 14 en 18.
  • Het Artikel Werken met interactieve zelf-resonantie. Op deze website te vinden onder Onze methode.
Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele setting • 24 en 25-1
Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele setting • 24 en 25-1

Alle op dit moment ingeplande data voor Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele setting

Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele setting • 24 en 25-1