3 april 2020 12:30 - 18:00 Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD
Tiel

All in one • vanaf 3-4-2020

 650,00

Supervisie, intensieve vaardigheidstraining en leertherapie in één.

 

Data en tijden

Vrijdag 3 april, vrijdag 8 mei en vrijdag 12 juni 2020
12.30 – 18.00 uur
Ontvangst vanaf 12.00 uur

Locatie

Interakt
Sint Walburgstraat 10
4001 MD Tiel

Kosten

€ 650,00 incl. btw
Inclusief koffie, thee, water en een hartige snack

Trainers

Ine van Lierop en Jelena Cvjetkovic

>> verdere informatie >>

Nog plaatsen beschikbaar

Ja, de deelnemer heeft de vereiste IZR-vooropleiding met succes afgerond

Categorie:

Beschrijving

Deze intensieve vervolgmodule van drie middagen combineert de behoefte aan:

  • zelf intensief oefenen onder begeleiding (vaardigheidstraining), met
  • leren van eigen vraagstukken en verlangens (leertherapie) en
  • krijgen van feedback op het eigen begeleiderschap (supervisie).

De module sluit aan op de training Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele begeleiding en is bedoeld voor begeleiders die het toepassen van de methode in individuele begeleiding verder willen verfijnen. Het werken in de individuele setting kan bijzonder kwetsbaar zijn en vraagt van de begeleider naast kennis, vaardigheden en attitude ook extra aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.
In een vaste, vertrouwde groep van maximum zes deelnemers komen we drie middagen bij elkaar om ‘aan den lijve’ te ervaren hoe de methode in de individuele begeleiding werkt wanneer je deze toepast op je eigen vraagstukken en verlangens. Daarnaast krijg je de gelegenheid om zelf onder supervisie het begeleidingsproces in de individuele begeleiding te oefenen en in een klein groepje na te bespreken. Omdat alle deelnemers tenminste Breek de stilte 2 én de tweedaagse module Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele begeleiding hebben gevolgd, gaan de nabesprekingen en reflecties de diepte in, waardoor je zowel beroepsmatig als voor je persoonlijke ontwikkeling veel profijt van deze middagen hebt.

Inhoud

De inhoud van deze module staat niet vast, maar wordt gevormd aan de hand van de professionele doelen en de thema’s die achter de vragen van deelnemende begeleiders schuilgaan. Het praktische werk zal de gelegenheid bieden om inhoudelijke onderwerpen uit te diepen op het gebied van:

  • theorie en werkwijze bij de methode Interactieve Zelf-Resonantie (IZR), waaronder het methodisch handelen, de begeleidersattitude en begeleidersvaardigheden
  • meergenerationele psychotraumatologie
  • trauma en traumaverwerking
  • (getraumatiseerde) hechting
  • IoPT van dr. Franz Ruppert

Doelgroep

Je kunt deelnemen aan deze module van drie dagdelen wanneer je eerder bij Interakt (tenminste) de opleiding Breek de Stilte 1 en 2 en Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele begeleiding succesvol hebt afgerond en wanneer je je het werken met interactieve zelf- resonantieprocessen in de individuele begeleiding verder eigen willen maken. Deelnemers zijn werkzaam in een setting waarin zij met individuele cliënten kunnen werken en de methode in kunnen zetten.
Heb je op een andere dan de hierboven beschreven wijze grondig intensief opleiding gevolgd in de theorie en werkwijze van Franz Ruppert en daarmee ervaring opgedaan, en wil je graag meedoen? Neem dan voordat je je inschrijft even contact met ons op om te overleggen over de mogelijkheden.

Vereiste IZR-vooropleiding

De volgende opleidingsmodules dienen alle met succes te zijn afgerond:

  • Breek de stilte 1
  • Breek de stilte 2
  • Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele begeleiding

Let op: Schrijf je alleen in als je voldoet aan bovenstaande vooropleidingseisen. Mocht tijdens de opleiding blijken dat je daar niet aan voldoet dan heeft Interakt op elk moment het recht je (alsnog) de (verdere) deelname aan de opleiding te ontzeggen. Dit om de kwaliteit van de opleiding voor de overige deelnemers te kunnen waarborgen. Je hebt daarbij geen recht op restitutie van deelnamekosten en/of vergoeding van andere kosten.

All in one • vanaf 3-4-2020

Programma

Elke middag kent na een algemene opening vier rondes waarin een IZR-proces plaatsvindt.

  1. In de eerste plenaire ronde zal een van de trainers een IZR-proces begeleiden waarin een van de deelnemers met een eigen verlangen werkt, waarbij de individuele setting wordt nagebootst. Het proces wordt plenair nabesproken in de groep.
  2. In de tweede rondes zullen deelnemers in twee wisselende subgroepen zelf oefenen met het begeleiden van een IZR-proces bij een van de collega-deelnemers. Een andere collega-deelnemer en een van de trainers is aanwezig ter observatie.
  3. De derde ronde is weer een plenaire ronde waarin opnieuw een van de trainers een IZR-proces zal begeleiden waarin een van de deelnemers met een eigen verlangen werkt, waarbij de individuele setting wordt nagebootst. Het proces wordt plenair nabesproken in de groep.
  4. In de vierde ronde zullen deelnemers weer in twee wisselende subgroepen zelf oefenen met het begeleiden van een interactief zelf-resonantieproces bij een van de collega-deelnemers. Een andere collega-deelnemer en een van de trainers is aanwezig ter observatie.

De middag wordt plenair afgesloten met een samenvatting van het geleerde en de gezamenlijke leerpunten.

Er is gelegenheid om na afloop van elk proces dieper in te gaan op de methodiek en de door de begeleider gemaakte afwegingen en keuzes. De nabespreking vindt plaats in een sfeer van samen ontdekkend leren. Omdat alle deelnemers bekend zijn met alle basistheorie en werkwijze èn al enige ervaring hebben met deze methode, kunnen de nabesprekingen veel diepgang krijgen.

Iedere deelnemer (mits volledig aanwezig bij alle drie de bijeenkomsten) krijgt gegarandeerd twee keer de gelegenheid om een interactieve zelf-resonantieproces te begeleiden van college-deelnemers en drie keer de gelegenheid (waarvan één keer plenair) om een eigen verlangen in te brengen en daar een IZR-proces mee te doen.

Tijdsinvestering

3 x 5,5 uur en 3 x 2 uur literatuurverwerking

Doelstelling

Tijdens deze training heb je de gelegenheid:

  • tot het verder verfijnen en effectief benutten van de verschillende rollen die je hebt als begeleider in de individuele setting: procesbegeleider, resonantiepersoon, vertrouwenspersoon en therapeut of coach
  • om met behulp van deze methode te werken aan je persoonlijke ontwikkeling als professional
  • om ervaring met deze methode op te bouwen door de methode toe te passen voor je eigen vraagstukken en zo van binnenuit te weten wat de methode inhoudt, hoe de methode werkt en welke resultaten de methode bewerkstelligt
  • om je professionele kennis m.b.t. deze methode uit te breiden, vanuit je ervaring met vier posities:
    • als cliënt die een eigen vraag in brengt
    • als resonantiepersoon in een proces van anderen
    • als toeschouwend deelnemer
    • als professional die reflecteert op het proces van de cliënt, op het verloop van het proces en op het eigen handelen/ handelen van collega-begeleiders

Trainers

Ine van Lierop
De vraag ‘Wie ben ik?’ is altijd een rode draad geweest in Ine’s leven. Het hield haar vroeger als kind al bezig in een poging haar eigen jeugdervaringen te begrijpen en inzicht te krijgen in het gedrag van de ander. Haar kennismaking met Interakt vormt voor haar een belangrijk keerpunt tijdens deze zoektocht; Interactieve Zelf-Resonantie is voor haar een respectvolle methode om op een steeds diepere laag inzicht te krijgen in wie ze is, wat haar drijft én wat haar belemmert in haar leven. Hierdoor ervaart ze een steeds groter wordende levensvrijheid en een mildere kijk op haar medemens. Haar eigen ervaring vormt dan ook haar grootste drijfveer in het werken met deze methode.
Ine is gedurende twintig jaar werkzaam geweest binnen de GGZ. Daarnaast werkt ze als beeldend kunstenaar, waarbij de mens in al zijn kwetsbaarheid centraal staat. Sinds 2018 werkt ze met IZR zowel in de individuele begeleiding als met groepen vanuit haar eigen praktijk en bij Phycura in Baarlo (Limburg) en is ze (co-)trainer bij Interakt.

Jelena Cvjetkovic
Haar levenservaringen zijn de basis voor haar interesse in menselijk gedrag en de ongrijpbare levenswijsheid van de mens. ‘Wat is de kern van mens-zijn, wat is onze ware identiteit?’ Die vraag drijft haar en heeft haar in aanraking gebracht met Interactieve Zelf-Resonantie. Werken met deze methode staat voor haar symbool voor wijsheid en ze ervaart het keer op keer als ‘magisch’ hoe we in contact met de ander onszelf in ons ware zijn kunnen ontmoeten en daarmee onze verlangens realiseren.
De achtergrond van Jelena ligt in verandermanagement binnen (inter)nationale organisaties; gedurende twaalf jaar heeft zij zich in het bijzonder bezig gehouden met waarde gedreven (cultuur)veranderingen en leiderschapsontwikkeling. Sinds 2018 werkt ze met IZR in de individuele begeleiding vanuit haar praktijk in Amsterdam en is ze (co-)trainer bij Interakt.

Aanbevolen literatuur

  • Je cursusmateriaal van Breek de Stilte 1 en 2 en Interactieve zelf-resonantieprocessen in de individuele begeleiding (Interakt)
  • Franz Ruppert et al. – Vroegkinderlijk trauma (Eeserveen 2014), hoofdstukken 14 en 18.
  • Het Artikel Werken met interactieve zelf-resonantie. Op deze website te vinden onder Onze methode.
All in one • vanaf 3-4-2020
All in one • vanaf 3-4-2020

  • Vroegkinderlijk trauma • Franz Ruppert

    Vroegkinderlijk trauma • Franz Ruppert

     29,50 incl. btw
    In winkelmand

Alle op dit moment ingeplande data voor All in one

  • bekijk je nu
    Nieuw
    All in one 3 april 2020 12:30 - 18:00 Interakt
    Sint Walburgstraat 10
    4001 MD
    Tiel
All in one • vanaf 3-4-2020